Skip to main content

Even voorstellen, het team achter SolarSleeve:

We werken als team aan de Solar Sleeve. Allemaal in deeltijd; we zijn immers een kleine start-up. Naast Bob de Levita (initiatiefnemer) en Kamil Erami en Clara Miedema (ontwerp en design) bestaat het team verder uit Jeroen van Schieveen en Salem Naoom (technisch onderzoek), Joost van Uden (octrooi en advies), Len Blonk (marketing en website). Hierna stellen drie teamleden zich nader aan je voor.


Initiatiefnemer Bob de Levita:

‘Op zoek naar de meest schone vormen van energie’

“Zonne-energie die meteen de batterij van je fiets of auto laadt is uitermate efficiënt. Bovendien is het een van de meest schone vormen van energie. Dat uitgangspunt stond voor ogen bij de ontwikkeling van SolarSleeve. Als beleidsadviseur duurzaamheid bij de gemeente Den Haag – getrouwd en twee studerende dochters – houd ik mij onder meer bezig met het verduurzamen van woningen. Maar duurzaamheid gaat verder dan vastgoed en prettig wonen. Het betreft ons hele denken en doen. En daarbij moeten we ons beseffen dat we daarvoor geen magic button kunnen indrukken. Om het tempo waarop wij verduurzamen te versnellen, moeten we echt zelf in actie komen. We willen immers geen volgende generatie die ons vraagt: wat waren jullie eigenlijk aan het doen? Dan is het fijn om aan te geven dat we iets hebben geprobeerd… met de SolarSleeve.”

“Met dit innovatieve product kun je lokaal stroom opwekken en die meteen in de batterij van je fiets, auto of boot toepassen. Immers, voor iedereen beter dan wanneer je energiecentrales aan het energienet koppelt. Het product is zo vernieuwend dat we een octrooi hebben ontvangen voor de toepassing op de fiets.” 

‘Passen we SolarSleeve op grote schaal toe, dan kunnen we met elkaar zelfs een enorme reductie van stroomgebruik bereiken’

“Passen we SolarSleeve op grote schaal toe, dan kunnen we met elkaar zelfs een enorme reductie van stroomgebruik bereiken. Denk alleen al aan het feit dat we samen zo’n 3,4 miljoen elektrische fietsen hebben in Nederland. Bovendien is het met SolarSleeve goedkoper, flexibeler én duurzamer. “

Opladen waar je maar wilt

“Nu we steeds meer olie en gas willen uitfaseren, zullen we ook steeds vaker terugvallen op elektriciteit. Zonne-energie, en de flexibele opvang daarbij, helpt. Voor de ontwikkeling van de SolarCarSleeve ontvingen wij een subsidie van de provincie Zuid-Holland. Ook ontvangen we ondersteuning van Noorderwind. Met de subsidie konden we een studie doen naar de haalbaarheid. Zo onderzochten we of het technisch mogelijk is om een lichte en makkelijk monteerbare sleeve te maken die voldoende stroom oplevert om de auto te laden. Maar onder meer ook of er markt voor is en of we voor het idee een patent moeten aanvragen. Verder onderzochten we waar we een prototype konden laten maken. Uiteindelijk hebben we zelf de benodigde materialen gekocht en zelf het prototype ontwikkeld.”


Ontwerper Kamil Erami:

‘Met industrieel ontwerp bijdragen aan een duurzame toekomst’

“Als student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft draag ik met mijn ontwerpen graag bij aan een duurzame toekomst; die van u en die van mij. SolarSleeve helpt mij om die ambitie te realiseren. Alle geleerde theorie kan ik immers direct in de praktijk toepassen. Het mooie van SolarSleeve is dat we met zonnepaneelmodules werken. In alle producten werken we met hetzelfde formaat zonnepaneel. Dat maakt het mogelijk om de prijs aantrekkelijk te houden en het repareren een stuk gemakkelijker.”

Meer energie opwekken

“Het ontwerp was een voortdurend proces van uitproberen en aanpassen. Zo wilden we aanvankelijk voor de auto de SolarSleeve over de achterkant van het voertuig uitrollen. Met het maken van zogenaamde spuugmodellen concludeerden we echter dat je het oppervlak nog optimaler kunt benutten.”

‘Nu we het oppervlak beter benutten, kun je ook meer energie opwekken. En dat is uiteraard het uiteindelijke doel’

“Spuugmodellen zijn een soort ideeschetsen; daarmee kun je zien wat de kwaliteit en de haalbaarheid van je idee is. Zo krijg je onder meer zicht op de vorm, de functionaliteit en/of werking van technische principes. Nu we het oppervlak beter benutten, kun je ook meer energie opwekken. En dat is uiteraard het uiteindelijke doel.”


Clara Miedema:

‘Het begint bij het vinden van de meest geschikte materialen’

Dat je kunst en techniek goed kunt samenbrengen bewijst Clara Miedema, docent beeldende kunst en beeldend kunstenaar. “Ik heb een technische achtergrond als werktuigbouwkundig tekenaar. De centrale vraag bij het bouwen van prototypes is altijd: welk materiaal gebruik je? Dat speelde ook bij SolarSleeve.”

‘Ons stond een lange levensduur en geringe kosten voor ogen’

“Het proces van idee naar tastbare werkelijkheid vraagt om het vinden van geschikte materialen. Zo moesten de zonnepanelen op een ondergrond komen die zowel bestand is tegen zonlicht als watervast, waterdoorlatend, flexibel, licht van gewicht en ook zeer sterk is. Bovendien stond een lange levensduur en geringe kosten voor ogen.”

Perfecte stof gevonden

“Een waslijst aan uitgangspunten dus. En wat bleek? Het textiel van een tuinstoel bleek de perfecte stof: ijzersterk en bestand onder alle weersomstandigheden. Voor het vervoer kozen we stevige banden, zoals die van een autogordel. En sterke noppen moeten de SolarSleeve bij weer en wind aan de auto ‘verankeren’. Voor de bevestiging aan de fiets realiseerden we tot slot een beugel met weinig gewicht en toch veel stevigheid. Daarmee kun je de SolarSleeve bij het opladen makkelijk aan het stuur haken en onderweg eenvoudig aan de bagagedrager hangen.”